Onlangs kwam onze zoon op de koffie. Hij is al vanaf jongs af aan heel erg enthousiast over computers en alles wat daarmee verband houdt. Als klein ventje wist hij de oude computer[ nog zo’n ding met floppies] die we kregen aan de gang te krijgen, wij snapten er niets van. Ik herinner mij nog dat ik een keer naar de bibliotheek ging toen hij nog jong was en hij daar achter een computer ging zitten. Ik had er zelf nog nooit achter gezeten en zei dat hij er maar snel achter vandaan moest komen, stel dat ie hem stuk zou maken. Maar nee, hij wist hoe het moest….
Die dag vroeg hij of we al hadden gehoord over de kunstmatige intelligentie waar je als mens vragen aan kunt stellen[ OpenAI Chat]. Ja, we hadden er op tv wat over gezien en dan over het feit dat scholen worstelen hoe om te gaan met opstellen, boekverslagen etc die door de computer geschreven zijn.
Wat is ChatGPT?
ChatGPT is een zogeheten chatbot. Het programma komt heel menselijk over en kan onder meer à la Google vragen beantwoorden.
Maar, ChatGPT kan veel meer. Denk maar aan het bedenken van mogelijke verjaardagsideeën voor iemand die 22 wordt, computercodes schrijven, liedjes maken, uitleggen hoe je brood maakt en zelfs hele verhalen verzinnen. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.
Onze zoon liet zien hoe die chat een stuk schrijft over zijn bedrijf, als hij wat kernwoorden opgeeft. Er rolt een compleet pr stuk uit…. Ik wil wel eens weten wat er over mijn blog gezegd wordt. Nou, die kent ie niet, hè jammer nou….We vragen oa over het feit waarom je geen koffie mag bij het gebruik van ijzertabletten en ja hoor, een tekst verschijnt die ons wel lijkt te kloppen.Zo proberen we meer uit……..
Tomaten
Als we de volgende tekst invoeren:
Schrijf een blog post over tomaten kweken
Onderstaande tekst komt tevoorschijn:
Tomaten zijn een van de meest populaire groenten om te kweken in de tuin of in een kas. Ze zijn eenvoudig te groeien, smaken heerlijk en kunnen worden gebruikt in een verscheidenheid aan gerechten. Hier zijn enkele tips om succesvol tomaten te kweken.
- Kies de juiste variëteit: Er zijn veel verschillende soorten tomaten, dus zorg ervoor dat u de juiste kiest voor uw klimaat en groeiomstandigheden. Sommige tomatensoorten zijn beter geschikt voor koudere klimaten, terwijl andere beter gedijen in warme omstandigheden.
- Zorg voor voldoende zonlicht: Tomaten hebben veel zonlicht nodig om goed te groeien. Zorg ervoor dat uw tomatenplanten minstens 6 uur zonlicht per dag krijgen. Als u geen buitenruimte heeft, kunt u ook tomaten in een kas groeien.
- Geef de planten voldoende water: Tomaten hebben regelmatig water nodig om goed te groeien. Zorg ervoor dat de grond altijd vochtig is, maar niet overstroomd. Overmatig water kan leiden tot rotten van de wortels.
- Bemest regelmatig: Tomaten hebben voedingsstoffen nodig om goed te groeien. Gebruik een goede kwaliteit tomatenmest of een all-purpose meststof. Volg de aanwijzingen op de verpakking voor de juiste hoeveelheid en frequentie van bemesting.
- Ondersteun de planten: Tomatenplanten hebben ondersteuning nodig om rechtop te blijven staan en te groeien. Gebruik stokken of een tomatentrellis om de planten op te hangen.
- Snoei regelmatig: Snoeien helpt om de groei van de planten te reguleren en te voorkomen dat de planten te dicht worden. Verwijder zijscheuten (ook wel “suckers” genoemd) die zich ontwikkelen tussen de hoofdstengel en de zijscheuten.
Door deze tips te volgen, kunt u een oogst van heerlijke, sappige tomaten verwachten. Geniet van uw zelfgekweekte tomaten in uw favoriete gerechten of eet ze gewoon zoals een snack. Veel succes met uw tomatenkweek!
Toekomst
Onze zoon is laaiend enthousiast, helemaal geweldig vindt hij het. Volgens hem is er over 10 jaar een groot aantal banen niet meer nodig omdat de computer antwoord geeft op allerlei vragen, die een mens nooit zo snel gevonden krijgt. Nu al worden fouten in de programmeertaal ingevoerd en komt de AI chat met een antwoord waarom het niet goed is, welke wel en waarom dan…….
Persoonlijk snap ik niet veel van al dat soort nieuwigheden. Ik vind het knap dat zoiets kan. Het lijkt mij enerzijds handig, anderzijds , waar leidt het toe? Nu al kun je via een omweg lezen hoe een bom gemaakt wordt, vertelde mijn zoon. Op tv zag ik een item wat ging over zelfdenkende robots, doodeng……
Ik moest gewoon 25 boeken lezen voor Nederlands voor mijn eindexamen. Boekverslagen maken en in het mondeling examen uitleg geven. De Beatrijs, van den vos Reynaarden, Eline Veere, Camera Obscura, de Muur, het zijn zomaar een paar titels die ik nog herinner. Ik weet dat we uit allerlei perioden een bepaald aantal boeken moesten lezen.
Onze kleinkinderen zullen wellicht nooit boekverslagen hoeven maken, maar misschien wordt er door docenten toch een middenweg gevonden en moeten ze toch nog uitleg geven wat de auteur bedoelde met een bepaalde zin, strofe, gedicht…..
Onze oudste kleindochter zit in groep 3 en leest al heel behoorlijk. Ze vindt het heerlijk en leest me vaak stukjes voor. Ik hoop dat ze daar plezier in houdt en net zoveel boeken verslindt als ik deed vroeger………
Echt of niet?
Ik vind het ook een raadsel hoe het werkt als ik op bepaalde fotobewerking sites mijn foto kan invoeren en mijn gezicht op een afbeelding verschijnt:
Of deze:
Gek toch allemaal? Voor jullie de vraag of ik in de toekomst alle blogs wel echt schrijf of dat ik de chatGPT wat termen heb gegeven om een blogje te schrijven voor mij…………..
Alles evolueert snel tegenwoordig. Veel te snel voor sommigen maar ik vind het wel oké. Wij moeten wel mee evolueren niet alleen voor ons zelf maar ook om onze kinderen en kleinkinderen te kunnen volgen. Fijn weekend..
Ik betrap hem toch op teveel Engelse invloed en zelfs een dt-fout. Maar dat maakt hem net zo waarheidsgetrouw, echte mensen gebruiken ook meer en meer Engels. Het zal me niet verbazen als jonge mensen denken dat je ook in onze taal tomaten “groeit”.
Maar goed, ik ben ook heel bang dat ik overbodig word op de werkvloer, want ik heb absoluut geen wiskundig brein. Zoals Lies hierboven zei: het gaat inderdaad té snel allemaal.
Dè oplossing voor studenten die een spreekbeurt voor school willen schrijven en daar zelf geen zin in hebben? Wat is het al ver gekomen zeg. Ik kan me voorstellen dat scholen met de handen in het haar zitten in sommige opzichten, om uit te maken of het wel echt geschreven is door diegene. Lijkt me niet evident om dat te achterhalen.
Als je mij de keuze laat, dan toch liever zelf schrijven.
Ha wat een verhaal. Dat bloggen wordt op deze manier een makkie. Maar het is een verhaal zonder gevoel. En dat willen we dan liever niet. Je zoon op de computer in de bieb, zo herkenbaar! Ik ging ook met de meisjes, om beurten een half uur oefenen. En daar is ook zo’n computernerd uitgekomen.
We hoeven straks niet meer te werken, niet meer te denken. Wat zullen we een tijd hebben……
De tijd en kennis evolueert ongelooflijk snel tegenwoordig. AI intrigeert me ook. Er kan zoveel mee gebeuren, goed en kwaad wellicht. De toekomst zal het uitwijzen en volgens mij is het héél belangrijk de jonge mensen hiermee te leren omgaan op een correcte wijze.
’t Gaat snel voor mij…!
Lie(f)s.
Margriet, jij bent toch wel echt hè?
haha! ik heb eens geknepen, ja hoor…….
Nou ja.. je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt, maar als je je logjes niet zelf schrijft, kun je het bloggen net zo goed laten hè, wat is de lol er dan nog aan? Voor brochures en zo is zoiets wel handig lijkt me, maar voor een blog..?
Ik schrijf mijn blog verhaaltjes liever zelf maar ben niet tegen vooruitgang.
toch een verontrustende evolutie….
wellicht komt er nog meer misbruik op ons af
Ik vind het geweldig. De kunst is om goeie prompts (de aanwijzingen en vragen die je invoert) te leren schrijven, zodat je onderscheidende en kwalitatief goede verhalen krijgt.
Ik denk dat hele sectoren straks meer tijd over houden om andere dingen te doen. Wie weet wat daar weer uit voorkomt! Mooie tijden.
Waar zal het einde zijn van al die ontwikkelingen.
Denk dat we nog vaak onze ogen niet zullen geloven
Die foto’s van jou vind ik onwijs knap! Echt leuk gedaan en net echt.
Ik vind het beangstigend. In het onderwijs is men al een beetje in paniek. Hoe kan je nog evalueren of een werkstuk echt door de leerling is geschreven of via chatGPT?
Men zal het niet kunnen verhinderen dat het gebeurt. Men zoekt nu naar ‘het leren omgaan met – en implementeren van – chatgpt in het onderwijs.’ Het zal niet anders kunnen…
Ik ben docent. Niet in paniek hoor en velen met mij. Vooruitgang, nieuwe dingen leren. De wereld staat niet stil hè?
ja de pc heeft al veel werk uit handen genomen , en zal vast nog wel meer pikken 🙁
I visited this place a long time ago. Beautiful photo Margriet.
Ha een idee voor de niet schrijvers onder ons 😉
Ja ik ken het…. of t nog ergens staat of niet weet ik niet meer maar ik zette mij hoofd op een figuur uit Lord of the Rings.
De mogelijkheden zijn eindeloos… heel mooi en tegelijkertijd ook minstens zo beangstigend want niet ieder brein achter de handen die ermee gaan werken zijn even zuiver op de graat.
Fijn weekend