Bezoek aan Texel

Afgelopen twee dagen waren we op het eiland Texel. We hadden er twee afspraken voor het bedrijf van onze zoon, maar het was meteen een leuk kort uitje voor ons…. Het was jaren geleden dat we op Texel waren, de laatste [ en enige] keer was ook maar 2 dagen omdat onze zoon toen ging parachutespringen.

Dinsdagmiddag vertrokken we om 12.30 uur met de boot vanuit den Helder, een half uur later kwamen we aan op het eiland.

Den Helder haven

Terwijl ik foto’s stond te maken, zag ik onder mij opeens deze verstekeling. Hij bleef het hele eind zitten……..

Haven Texel, de veerhaven van ’t Horntje,

Regen op komst

Het was nog droog maar het zag er dreigend uit.Ik wilde graag naar de vuurtoren, dus we reden als eerste naar de andere kant van het eiland, naar de Cocksdorp. Onderweg zagen we de vuurtoren al boven het landschap uitsteken:

bekende dieren op Texel, schapen zie je over het hele eiland

Nog net droog konden we wat foto’s van de vuurtoren en op het strand maken. Maar toen ik aan de branding stond, begon het te spetteren.

Vuurtoren

De vuurtoren staat op het noordelijkste puntje van het eiland .Je kunt hem beklimmen, wat wij niet gedaan hebben omdat het regende en het uitzicht toch niet geweldig zou zijn.Het is een behoorlijke klim: zes trappen en 118 treden. Eenmaal boven kijk je uit over de Noordzee, Waddenzee, het noordelijk deel van Texel en het nabijgelegen Vlieland. Bij helder weer kun je tientallen kilometers ver kijken!

Nadat hij aan het einde van de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd raakte, is er een nieuwe mantel om de oorspronkelijke toren gebouwd. De binnenkant met de fraaie gietijzeren trappen stamt uit 1864, de buitenkant is van 1947. Op de vierde verdieping kun je tussen de oude en de nieuwe wand lopen en zie je de kogelgaten zitten

Strand

De zandstranden op Texel zijn breed, schoon en zeer fraai. Het eiland heeft maar liefst dertig kilometer strand.

Het was stil, slechts een enkele wandelaar en een paar vissers. Op het strand was het eigenlijk hardstikke lekker, de wind kwam niet van zee, dus koud was het niet, alleen nat…..

Om alle foto’s hieronder te bekijken, klik op de pijltjes

[metaslider id=”14112″]

In de auto wachtten we met een bak koffie en een broodje af of het zou opklaren. Al snel kwam de regen met bakken de hemel uit We reden nog wat rond, maar het bleef regenen. Inmiddels was het tegen 17 uur en vergaten we alle geplande bezoekjes verder maar.Op naar het hotel…….

In een volgend blog meer foto’s zoals die van hieronder van het eiland

12 gedachten over “Bezoek aan Texel

1. Texel is mooi, zelfs met regen. Een aantal jaren geleden liepen wij in twee weekenden het Texelpad, een langeafstandroute waarmee je een rondje Texel loopt.

2. Eerste en enige Waddenbezoek van ons was een vakantie van twee weken op Texel in september 1991.. toen was onze eerste hond Lennox nog heel erg jong en gingen we met hem proefkamperen.. wat ie heel goed kon gelukkig! We hadden een heerlijke vakantie. de zon scheen en we hebben geen regen gezien.. dus deze beelden hier herken ik niet hahahaa! Len kreeg wel teken.. van al die schapen ja! We stonden gelukkig op een camping die speciaal voor hondenbezitters was en de andere kampeerders konden ons wat die teken betreft adviseren.. want daar hadden we toen nog helemaal geen ervaring nog mee.
    Elke keer als ik van iemand een kaartje krijg vanaf een Waddeneiland denk ik: we moeten weer eens terug.. het was er zó mooi! en ook deze post doet me watertanden hoor.. weer of geen weer!

3. I like boats big or small, cargo or sport, sailing or motor, but I always prefer without motor because of the pollution. Your pictures are very nice. I like also lighthouses.

4. I like boats big or small, cargo or sport, sailing or motor, but I always prefer without motor because of the pollution. Your pictures are very nice.. I like also lighthouses.

Leuk als je een reactie achterlaat!