Maand drie is weer om. Vanaf begin februari sport ik nu en na al die weken sporten, voel ik mij steeds fitter worden. De oefeningen op allerlei apparaten en met allerlei gewichten blijven iedere les weer een uitdaging. Trainer Duncan verzint steeds zwaardere oefeningen maar iedere les eindigt ermee dat ik op een soort grote skippybal buikspieroefeningen moet doen. Driemaal 15 of 20 keer omhoog komen, in het begin voelde ik die wel hoor na een uur trainen.Naarmate de weken verstrijken gaat het mij steeds makkelijker af.

Ik ben blij met mijn trainer. Als ik een of andere eikel als trainer had gehad, was ik waarschijnlijk al gestopt met het sporten. Deze trainer spoort me aan om door te gaan als ik denk dat ik niet meer kan en ik merk dat het dan toch lukt. Tussendoor praten we gezellig, dus de tijd gaat snel voorbij.

Lijnen?

Het “lijnen” gaat me goed af. Het voelt met de voedingsadviezen van de sportclub niet echt als lijnen want ik eet meer dan ik altijd deed. Ik kreeg een voedingsadvies gebaseerd op zeven eetmomenten op een dag. Snoep, koek, chips enz laat ik uiteraard staan. In de voorraadkast ligt een zak chips al weken te lonken naar mij: Pak mij, maak mij open, eet mij,….Ik kan het weerstaan tot nu toe! Ook de paaseitjes, paasstol en paaschocolade heb ik voorbij laten gaan. Hier en daar een momentje van zondigen zoals de high tea onlangs. Toch staat er in het schema ook dat ik eenmaal per week een fastfood maaltijd mag, dus een patatje, uit eten of de high tea moet kunnen.

Door de verschillende eetmomenten heb ik ook geen honger of de drang iets ongezonds te nemen. Het scheelt ook dat ik veel dingen van het schema ook lekker vind. Een bord havermout of een schaal kwark met noten vind ik gewoon lekker.

Het feit dat ik iedere maand een weegmoment heb, stimuleert ook om vol te houden. Daarnaast is het veel geld, trainen met een personal trainer en dan moet ik er ook voor gaan. Doordat ik resultaat bemerk, stimuleert dat ook weer en word ik best fanatiek! Zelfs thuis doe ik af en toe oefeningen. Op de foto hieronder zie je mij in actie☺

Eten om af te vallen

De koelkast staat vol potten magere kwark, in de keukenkast liggen nu naast de havermout, die ik eet als ontbijt, ongezouten ongebrande noten om door de kwark te doen. Een grote pot Wheypoeder om dagelijks proteïne shakes te maken met vers of diepvries fruit, soms nog een hand spinazie erdoor………..

Afgelopen week maakte ik een Curry met veel groenten, echt geen straf om te eten!

Deze curry bevat veel groenten met zoete aardappel en daarbij een schepje zilvervliesrijst of volkoren pasta. Ik neem geen [of alleen mager] varkensvlees.Kip en rundvlees staan wel op het lijstje, maar tegenwoordig eten we niet iedere dag vlees meer.

Tussendoor

Volkoren en mais crackers voor tussendoor. Rookvlees, kipfilet, rosbief, tonijn, makreel, zalm om de crackers mee te beleggen. Eieren om dagelijks te eten[ vaak zonder eigeel]. Ik maak af en toe zelf eiersalade met kwark, een schepje mosterd, peper en zout en bieslook of peterselie erdoor. Echt lekker en heel wat minder calorieën!

Crackers tussendoor, zelfs als ik tuinier. Ik plukte de eerste rucola blaadjes al om erop te doen! Zelf gezaaid en helemaal biologisch. Binnenkort volgen de andere groenten en fruit hopelijk ook. Ik zaaide doperwtjes, peultjes, pluksla, witlof, krulandijvie, worteltjes en bietjes in de volle grond. In de kas staan 4 soorten tomatenplantjes, 2 soorten paprika’s, komkommer, aubergines, pompoen en courgette. De zoete aardappel stekken zijn uit het slaapkamerraam verhuisd naar de kas om vast wat af te harden. Nu nog beter weer en het komt goed!

En???

En….? Ik hoor het jullie bijna denken. Ja het werkt! Buiten dat ik veel fitter en sterker wordt, val ik nu ook af. Voor mij was een groot compliment toen op onze volkstuin onze overburen Tineke en Fred vroegen of ik afgevallen was, ze zagen het !

In totaal ben ik nu 4 kilo in gewicht afgevallen vanaf januari. Door het sporten is er volgens de meting die vandaag gedaan werd 5,3 kilo vet verdwenen en bijna 3 kilo spieren voor in de plaats gekomen.Van mijn bovenarmen is 8 cm af waardoor ik opeens een jasje weer aankon, wat ik zeker 2 jaar niet aanhad omdat het strak zat.

Coach Duncan vertelde dat mijn BMI bijna weer in de gezonde marge valt, dus dat is mijn volgend doel.

En warempel onder al dat verdwijnende vet komt er weer wat taille weer tevoorschijn. Dat ik die nog heb!

22 Replies to “Sporten en afvallen 4”

  1. Goed bezig Margriet! Ja gaat als een raket. Ik moest zo om jouw comment op mijn blog lachen, de oplossing om de zaden in de bh te smokkelen was mij ook al gegeven!

  2. Fijn dat het zoden aan de dijk zet. Ik vind het knap. Ben zelf ook weer een beetje beter aan het opletten wat ik eet maar ik val er nog niet van af.

  3. Wat ik vooral lees hier is hoe blij je bent met wat je doet en daardoor bereikt en daar gaat het maar om. Doen wat goed voelt, zowel lichamelijk als geestelijk.

    Ik doe het je niet na, ik heb zo’n onbeschrijflijke hekel aan sporten al is het met een begeleider erbij nog wel enigszins te doen weet ik ook uit ervaring, al was mijn reden toen anders dan de jouwe.

    En ja het ‘vaker’ eten per dag … meer eten om af te vallen… is heel herkenbaar, mijn man deed decennia terug een hele tijd lang mee aan herbalife en viel toen prima af…

    Hoe dan… ga zo door zolang de lusten je meer geven dan de lasten je kosten

  4. Goed bezig! Wat vaak een misvatting is, dat je minder eet als je dieet. Het tussendoor eten is hier ook een absolute must om dat gewicht onder controle te kunnen houden. Dat in combinatie met het regelmatig bewegen zorgt voor het verhoopte resultaat. Doe zo verder.

Leuk als je een reactie achterlaat!