Zon, wolken en kwallen

Inmiddels ben ik weer in mijn eigen huis terug en zijn mijn dochter en haar gezin weer terug van vakantie. Voor mij waren het ondanks het slechte weer toch ook fijne weken. Ik moest wel af en toe terug om te gaan werken, maar deed ook een aantal leuke uitstapjes. Alleen en een keer samen de streetartroute in de Rotterdamse Afrikaanderwijk met MizzD. Ik ging op bezoek bij een vroegere vriendin die ik jaren niet meer had gezien, pas weer tegenkwam en het was alsof we elkaar gisteren nog zagen.Ik rommelde wat in de tuin van dochter. Heerlijk om weer zo naar buiten de tuin in te kunnen lopen! Ik ging wat shoppen in Maassluis, het heeft een groot winkelcentrum. Ik wandelde in Vlaardingen op zoek naar oude muurreclames en ik liep rond in het historisch  centrum. van Maassluis met leuke winkeltjes, ijssalons, restaurantjes etc.De wandeling later met de gids was ook zeer de moeite waard.Natuurlijk ging ik ook nog een aantal keren naar het strand.

Logeren

De kleindochters hadden afgelopen week vakantie en kwamen een nachtje logeren in Maassluis.De eerste dag zat het weer niet mee, maar maandag scheen bij het opstaan de zon. Inpakken en naar het strand voordat de weergoden een vergissing hebben begaan en het alsnog gaat regenen☻

Met de metro gaan we, ik had ov kaarten voor hen gekocht. Zelf inchecken vinden ze al bijzonder want ze gaan nooit met de metro mee. De jongste zelfs voor het eerst, dus dat is al een belevenis op zich.

Ik vind het zo heerlijk dat je zo snel op het strand bent. Ik hou ervan, de zee, de zilte lucht. De twee meiden zijn ook helemaal in hun element op het strand. Ik zat op mijn gat in het zand en genoot van die twee.Binnen twee tellen waren ze natuurlijk kleddernat. Ze hadden hun kaplaarzen aan maar als je over golven springt, dan schep je ook wel eens water in je laars. De leggings, laarzen en sokken uit dan maar……..

Ze hadden twee kwallen gevonden en besloten daar een kuil voor te graven.Druk overleggend hoe ze dat gaan aanpakken:

De kuil vulden ze met water, de kwallen gingen erin zodat ze ze goed konden bekijken.

Alleen, het water zakte natuurlijk steeds weg,de kuil werd dieper gemaakt maar dat hielp niet. Dus ik denk dat ze wel 30 keer met emmertjes naar de zee liepen om die kuil te blijven vol gooien☺Heerlijk toch om kind te zijn.

Na een tijd kregen ze het toch een beetje koud, inmiddels was de jongste bijna helemaal nat want die was op haar knieën in de zee gaan zitten met haar jurk.

Gelukkig had ik daar wel op gerekend, ik had droge kleding en handdoeken bij mij. Na al het zand afgespoeld te hebben, droge kleren aan getrokken te hebben, gingen we warme chocomel en fristi drinken.

Strand ’s Gravenzande

Donderdag besloot ik te gaan wandelen in een polder bij Maassluis. Ik hoopte vogels te kunnen fotograferen. Ik was er vroeg, hoorde er veel maar zag er nauwelijks. Er was een gemeentelijk voertuig bezig onkruid weg te branden dus ik besloot maar naar het strand te gaan, altijd goed.

Dit keer reed ik naar ’s Gravenzande, nou is dat geen compleet ander strand hoor want vanaf daar zie je Hoek van Holland liggen. Ik was vroeg en er was nauwelijks iemand. Het zand was nog onbelopen.

Ik liep een eind langs de vloedlijn en kwam weer bij een plek waar veel zilvermeeuwen aan het zoeken waren naar eten.

Maar ook wat scholeksters:

Ik liep langs leuke witte strandhuisjes

Ik zag veel schelpen, heel veel schelpen zelfs!

Mooie schilderijtjes kan de natuur zelf maken toch! Ik had inmiddels mijn lens verwisseld en de macrolens erop gezet.

Ik stond net op mijn elegantst voorover gebukt om een foto te maken toen twee mannen stopten voor een praatje. Ik schrok me rot, want ik had ze niet aan zien komen maar ze hadden geen kwaad in de zin ☺.

Ze wilden weten wat ik aan het doen was en of ik bijzondere interesse had in bepaalde soorten schelpen.Nou nee, ik fotografeer alles wat los en vast zit, zei ik. Zij wandelden iedere donderdag met een groep mannen van Monster naar ’s Gravenzande vertelden ze, vandaag maar samen. We babbelden nog wat verder en uiteindelijk gingen zij naar de koffie en dan weer terug naar Monster.Ik boog me weer over de schelpen.

Ik had al een uurtje gelopen en het werd wat drukker.Het was hondenuitlaattijd zag ik, want de ene hond na de andere rende blij over het zand, met bal, met frisbee of lekker rollend in het zand.

Dit was het laatste strand blog hoor[ voorlopig] Nu ik weer thuis ben, ga ik niet zo snel naar het strand, het is toch gauw een klein uur rijden. Deze week wordt het eindelijk warm. Woensdag pas ik op de kleinzoons en misschien ga ik eind van de dag, na het oppassen nog wel een poosje genieten op het strand en zeelucht op snuiven, heerlijk!

11 gedachten over “Zon, wolken en kwallen

1. Heerlijk zo dicht bij het strand en de zee wonen. Mooie foto’s van de schelpen, daar geniet ik van. Wat leuk je belevenissen met de kleinkinderen op het strand. Prachtige her.

2. Zo te zien en te lezen heb je fijne dagen aan het strand doorgebracht. Altijd leuke onderwerpen om er te fotograferen. Helaas woon ik veel te ver weg om er vaak te komen.

3. Het was tijdens een strandwandeling in de vroege avond, dat vriendlief en ik ooit (1990) tegen elkaar zeiden ‘we zouden een hond moeten hebben’.. en zo is het gekomen..! 😉 Altijd heerlijk, een strandwandeling. En de jongedames vermaakten zich ook prima zo te zien hehe.
    Mooie foto’s van de schelpjes.. ik heb er eentje van een vakantie in Normandië die ik weleens als header voor m’n blog gebruik, die lijkt een beetje op die laatste boven de hondjesfoto’s. 🙂

4. Ja hoor, het wordt eindelijk strandweer. Dat belooft voor jou. Een andere omgeving verkennen is heel leuk, ik lees heel duidelijk dat je genoten hebt.

5. ha die Margriet
    ja altijd fijn aan zee , en zo ik lees heb je er van genoten , net als de kleindochters , ja heerlijk hé om kind te zijn , ik ben het gelukkig wat gebleven 🙂
    je maakte mooie foto’s van al je tegen kwam , en schelpen en zo meer wat er aan spoelt is ook altijd mooi
    nu dus weer thuis , maar al snel ook weer aan zee

Leuk als je een reactie achterlaat!