Fleur en Renesse

20240716_143311
20240716_144703

Begin dit jaar kreeg ik het idee eens een nachtje naar een hotel te gaan met beide kleindochters, ieder apart. Toen ik later in het voorjaar zat te zoeken waarheen dan, schoot het opeens in mijn gedachten dat ik jaren terug eens met mijn ex man in een hotel chalet was geweest op een camping in Renesse. Dat leek me ook leuk om met hen te doen. Na even zoeken vond ik de camping en ik boekte tweemaal twee nachten.Een camping is voor kinderen altijd leuk, vind ik tenminste…

Afgelopen week ging ik met de jongste, Fleur. Op de heenweg afgelopen dinsdag goot het met bakken uit de hemel. Ik had beloofd dat we zouden gaan picknicken. Even was het droog en ik zette de auto bij Bruinisse op een parkeerplaats langs het water .We waren nog niet uitgestapt of donkere wolken pakten alweer samen boven ons hoofd. Dat ging het niet worden. Nou dan picknicken we toch in de auto, opperde ik. Dat vond ze wel wat. Dus zo gezegd ,zo gedaan. Met een bord op schoot mocht ze haar eigen broodje smeren. Ze at zelfs drie broodjes omdat ze het zo leuk vond geloof ik.

Een uur te vroeg kwamen we aan op de camping maar de hotellodge die ik had besproken was al klaar en we mochten er in.Uitgebreid bekeek ze ieder kastje en laadje onder enthousiaste kreten zoals: kijk oma, we hebben zelfs twee wasbakken, we hebben zelfs ieder een eigen kast en oh we hebben een regendouche! Ze pakte haar koffer helemaal uit en legde alles netjes in de kasten.

20240716_143311
20240716_144703

Het weer was inmiddels opgeknapt, de zon scheen en we gingen de camping verkennen. Even lekker in de speeltuin.

We hoorden dat er kinderdisco zou zijn. Daarvoor moest er opgetut worden, mag ik onder de douche oma? Haren gewassen, al mijn luchtjes en die van de hotelkamer werden opgesmeerd. Met stralend blauwe oogschaduw stapte ze de badkamer weer uit. Wat wordt ze al groot!

We knutselden een sieradendoos die ik mee had gebracht en deden spelletjes.Maar toen na het patatjes eten de tijd van de disco naderde, begon ze hem een beetje te knijpen. Er was geen grote zus die haar mee op sleeptouw nam.Ook Baby Born, die overal mee naar toe ging, gaf geen steun. En ook al beloofde ik bij haar te blijven en we alleen zouden gaan kijken, wilde ze niet meer.

Ze mocht lang opblijven, want het is niet voor niets vakantie. Maar om half 9 ging het lantaarntje uit bij haar. Ga jij ook slapen oma? Ja natuurlijk, er was een twee persoonsbed, dus ik dacht ik ga wel even lezen als ze eenmaal in slaap is. Nou dat is mij ook niet gelukt, mijn ogen werden ook erg zwaar☺

De volgende ochtend kon ze niet wachten tot ons ontbijt gebracht werd. Ontbijt op bed, dat was toch het einde! Het zou om 9 uur komen, maar het duurde haar te lang, al die tijd in bed wachten. Dus aten we buiten.

Na het ontbijt vertrokken we richting zwembad, waar we praktisch de hele dag bleven.

Om een uur of drie gingen we naar het hotelhuisje terug en douchten we lekker lang. Schoon, opgefrist en opgetut vertrokken we naar Zierikzee. Ik wilde dat stadje wat mij zo bekend is met haar delen. Alle terrasjes vond ze geweldig leuk, we aten ergens een ijsje, ergens anders dronken we wat omdat ze nodig moest plassen. Van de gekregen centjes mocht ze wat uitkiezen bij Intertoys. Langs de haven liepen we richting molen waar ik een patattent wist, want ze wilde perse patat met frikandel [ alweer] eten. We zagen een piratenschip[ zeilboot] en ik wees haar de dure jachten aan, de mooie geveltjes en pandjes. Dat laatste had niet echt haar interesse maar die schepen wel, ze vergaapte zich bij ieder rijtje jachten.

Nadat we gegeten hadden reden we weer naar Renesse, het was inmiddels een uur of 7. Ze was moe en om 8 uur wilde ze slapen. Jij toch ook, oma? Ja hoor ik ben ook erg moe. We sliepen bijna klokje rond. Het ontbijt werd gebracht. We aten weer buiten ,wat een zaligheid.

Daarna ruimden we alles weer op en pakten de koffers in. Ik checkte uit maar we mochten nog blijven zwemmen. Ze is een echte waterrat, die kleine Fleur, vorige week heeft ze haar C diploma gehaald.Ik speelde net als de dag ervoor weer paard, dolfijn en weet ik wat meer.Baby Born kreeg weer zwemles.

Even opdrogen in de zon, zalig zeg!

Om een uur of 1 vertrokken we met het plan weer halverwege te picknicken .Jammer dat ze het vond dat de vakantie al om was! Mijn idee was te stoppen op het Noordzeestrand, maar nee, ze wilde weer in de auto picknicken. Ik zette de auto voor de hekken waar ik wist dat er vaak zeehonden zwemmen en die zagen we, drie zelfs.

Om drie uur waren we terug in Ridderkerk. Ik heb enorm genoten van die paar dagen met mijn kleindochter. Het gekwebbel de hele dag door, zo gezellig. Ook van weer even dat campinggevoel, lekker buiten zijn, campingspelletjes doen, buiten eten. Wat boften we met het weer! Van Renesse heb ik niets gezien☺Op de terug weg vroeg ik wat ze het leukste had gevonden: picknicken in de auto en met jou in bed slapen!

Over twee weken ga ik met de oudste, ik heb er al weer zin in. Als het enigszins te behappen is, zou ik dit wel jaarlijks willen herhalen dan volgend jaar ook met de oudste kleinzoon. Die is dan 6 en moet het dan ook wel durven.

De hotellodges zijn te huur op camping de Brem. Ik kan het aanbevelen, dit jaar zijn er veel nieuwe geplaatst.Mooie ruime chaletjes als hotelkamer ingericht, compleet met een keukentje, eettafeltje, zelfs een mini vaatwasser! Terrasje met ligstoel en tafel en stoelen. Strand op loop afstand.

20240716_191218
20240716_143334
20240717_084111

Zon, wolken en kwallen

Inmiddels ben ik weer in mijn eigen huis terug en zijn mijn dochter en haar gezin weer terug van vakantie. Voor mij waren het ondanks het slechte weer toch ook fijne weken. Ik moest wel af en toe terug om te gaan werken, maar deed ook een aantal leuke uitstapjes. Alleen en een keer samen de streetartroute in de Rotterdamse Afrikaanderwijk met MizzD. Ik ging op bezoek bij een vroegere vriendin die ik jaren niet meer had gezien, pas weer tegenkwam en het was alsof we elkaar gisteren nog zagen.Ik rommelde wat in de tuin van dochter. Heerlijk om weer zo naar buiten de tuin in te kunnen lopen! Ik ging wat shoppen in Maassluis, het heeft een groot winkelcentrum. Ik wandelde in Vlaardingen op zoek naar oude muurreclames en ik liep rond in het historisch  centrum. van Maassluis met leuke winkeltjes, ijssalons, restaurantjes etc.De wandeling later met de gids was ook zeer de moeite waard.Natuurlijk ging ik ook nog een aantal keren naar het strand.

Logeren

De kleindochters hadden afgelopen week vakantie en kwamen een nachtje logeren in Maassluis.De eerste dag zat het weer niet mee, maar maandag scheen bij het opstaan de zon. Inpakken en naar het strand voordat de weergoden een vergissing hebben begaan en het alsnog gaat regenen☻

Met de metro gaan we, ik had ov kaarten voor hen gekocht. Zelf inchecken vinden ze al bijzonder want ze gaan nooit met de metro mee. De jongste zelfs voor het eerst, dus dat is al een belevenis op zich.

Ik vind het zo heerlijk dat je zo snel op het strand bent. Ik hou ervan, de zee, de zilte lucht. De twee meiden zijn ook helemaal in hun element op het strand. Ik zat op mijn gat in het zand en genoot van die twee.Binnen twee tellen waren ze natuurlijk kleddernat. Ze hadden hun kaplaarzen aan maar als je over golven springt, dan schep je ook wel eens water in je laars. De leggings, laarzen en sokken uit dan maar……..

Ze hadden twee kwallen gevonden en besloten daar een kuil voor te graven.Druk overleggend hoe ze dat gaan aanpakken:

De kuil vulden ze met water, de kwallen gingen erin zodat ze ze goed konden bekijken.

Alleen, het water zakte natuurlijk steeds weg,de kuil werd dieper gemaakt maar dat hielp niet. Dus ik denk dat ze wel 30 keer met emmertjes naar de zee liepen om die kuil te blijven vol gooien☺Heerlijk toch om kind te zijn.

Na een tijd kregen ze het toch een beetje koud, inmiddels was de jongste bijna helemaal nat want die was op haar knieën in de zee gaan zitten met haar jurk.

Gelukkig had ik daar wel op gerekend, ik had droge kleding en handdoeken bij mij. Na al het zand afgespoeld te hebben, droge kleren aan getrokken te hebben, gingen we warme chocomel en fristi drinken.

Strand ’s Gravenzande

Donderdag besloot ik te gaan wandelen in een polder bij Maassluis. Ik hoopte vogels te kunnen fotograferen. Ik was er vroeg, hoorde er veel maar zag er nauwelijks. Er was een gemeentelijk voertuig bezig onkruid weg te branden dus ik besloot maar naar het strand te gaan, altijd goed.

Dit keer reed ik naar ’s Gravenzande, nou is dat geen compleet ander strand hoor want vanaf daar zie je Hoek van Holland liggen. Ik was vroeg en er was nauwelijks iemand. Het zand was nog onbelopen.

Ik liep een eind langs de vloedlijn en kwam weer bij een plek waar veel zilvermeeuwen aan het zoeken waren naar eten.

Maar ook wat scholeksters:

Ik liep langs leuke witte strandhuisjes

Ik zag veel schelpen, heel veel schelpen zelfs!

Mooie schilderijtjes kan de natuur zelf maken toch! Ik had inmiddels mijn lens verwisseld en de macrolens erop gezet.

Ik stond net op mijn elegantst voorover gebukt om een foto te maken toen twee mannen stopten voor een praatje. Ik schrok me rot, want ik had ze niet aan zien komen maar ze hadden geen kwaad in de zin ☺.

Ze wilden weten wat ik aan het doen was en of ik bijzondere interesse had in bepaalde soorten schelpen.Nou nee, ik fotografeer alles wat los en vast zit, zei ik. Zij wandelden iedere donderdag met een groep mannen van Monster naar ’s Gravenzande vertelden ze, vandaag maar samen. We babbelden nog wat verder en uiteindelijk gingen zij naar de koffie en dan weer terug naar Monster.Ik boog me weer over de schelpen.

Ik had al een uurtje gelopen en het werd wat drukker.Het was hondenuitlaattijd zag ik, want de ene hond na de andere rende blij over het zand, met bal, met frisbee of lekker rollend in het zand.

Dit was het laatste strand blog hoor[ voorlopig] Nu ik weer thuis ben, ga ik niet zo snel naar het strand, het is toch gauw een klein uur rijden. Deze week wordt het eindelijk warm. Woensdag pas ik op de kleinzoons en misschien ga ik eind van de dag, na het oppassen nog wel een poosje genieten op het strand en zeelucht op snuiven, heerlijk!

Plukboerderij

Vanmorgen vroeg een appje van dochter: Ik ga straks naar de Buytenhof, zin om mee te gaan? Ja daar heb ik wel oren naar en een uur later ontmoeten we elkaar op de parkeerplaats van Plukboerderij “de Buytenhof” in Rhoon. Het ligt bijna in het midden tussen Maassluis en Ridderkerk. Zij rijdt 20 minuten, ik 16.

Alhoewel het pas half 10 is, zijn we niet de eersten.Het is dan ook lekker weer dus dan gaan er meer mensen op stap. Er zijn vooral moeders en opa’s en oma’s met kinderen onder de 4 jaar. Op deze boerderij is van alles te zien en te doen.

In de stal

We komen allereerst langs de stal met varkens en koeien, althans koeien….dat dachten wij. Maar een langslopende medewerker zei dat het allemaal stieren zijn.Geen idee waarom al die stieren bij elkaar in die stal staan, ik had het even moeten vragen. Ik hoop niet dat ze staan te wachten tot ze goed zijn voor de slacht.

Het bedrijf bestaat al sinds 1896 en is altijd in de familie gebleven. Allereerst was het een gemengd bedrijf met akkerbouw en veeteelt .

Met de veranderende tijden verdwijnen in de jaren 80 vorige eeuw, de melkkoeien en later ook de akkerbouw. Momenteel bestaat de boerderij vooral uit peren -en appelgaarden.De boerderij is sinds 2004 omgevormd tot de sociale en multifunctionele landbouwonderneming. Sindsdien is de missie om mensen gastvrij te ontvangen en ze te laten genieten van al het moois van het land. Er wordt dagbesteding geboden aan volwassenen met een verstandelijke of psychosociale beperking. En ook vrijwilligers kunnen meewerken.

Kleinzoon Thijmen van net 2 jaar vindt het helemaal niet eng, al die grote koeien uh stieren en varkens en is bijna niet mee te krijgen. We lokten hem mee omdat we hem appelsap en kaak beloofden☺

De Theeschenkerij wordt met medewerkers met een verstandelijke beperking gerund.Het lijkt mij een heerlijke werkplek! Het was al heerlijk in de zon en na een poosje in de speeltuin gingen we aan het lekkers op het terras.Allemaal biologisch, homemade lekkernijen.

Na nog een bezoek aan de stal, want Thijmen kreeg er geen genoeg van, liepen we de boomgaard in. Ik zag koolwitjes, een dagpauwoog en een zandoogje, maar kreeg ze niet op de foto.Vogels kwetterden om ons heen en Thijmen plukte paardenbloemen. Genieten!

Er worden veel activiteiten gedaan op deze boerderij, voor kinderen maar ook bijvoorbeeld workshops voor volwassenen. Momenteel is er een bloesemroute voor kinderen. Hij duurt ongeveer een uur en het is een speurtocht door de boomgaarden met allerlei opdrachten.Deze kleinzoon is er nog te klein voor en met de wandelwagen was het ook niet echt te doen. Wij liepen dus gewoon maar wat door de perengaard

Bloesems

Dochter moest weer op tijd weg voor het middagdutje van kleinzoon. Ik besloot nog te blijven, nu ik er toch was en wat bloesems op de foto te zetten en naar de moestuin te lopen. De perenbomen zijn al uitgebloeid maar de bloesems in de appelbomen zijn er nog volop.Ze staken mooi af tegen de blauwe lucht.Ik zag veel insecten rondvliegen.Ik vroeg mij wel af of ze die bomen wel of niet bespuiten. Ik zie nl niet een luis, terwijl in het appelboompje van dochter in haar tuin de mieren al weer druk in de weer zijn die luizen uit te zetten☻

Moestuin

De moestuin lag er netjes maar nog leeg bij. Over een poosje kan er van alles geplukt worden.Aardbeien, kruiden, bloemen enz.Ik kocht nog een rozemarijn en een tijmplant voor op mijn balkon en vertrok daarna weer naar huis.

Dordrecht

Zaterdag kwam mijn oudste kleindochter Lieke logeren. Met haar ging ik met de waterbus naar Dordrecht om te winkelen. Ze is inmiddels 8 jaar en dat is een leuke leeftijd om zoiets te doen met haar. Ze mocht van mij zelf wat kleding uitzoeken. Het werd een zomerjurkje, een korte spijkerbroek en een roze shirtje daarbij. Ze genoot ervan. Er was ook markt en dat vond ze ook helemaal leuk. Bij een tassenkraam koos ze nog een leuk roze tasje uit om het compleet te maken. Daarna trakteerde ze mij op een milkshake bij Mac Donalds van het geld wat ze van haar vader mee had gekregen voor een ijsje of zoiets.

De route van de aanlegplek van de waterbus naar het winkelhart loopt via oude straatjes met historische panden.Ik legde aan kleindochter uit hoe ze kan zien dat al die huizen al zo heel oud zijn. Ze had het snel door en ging zelf opletten waar bordjes waren met jaartallen.Zo’n kind begrijpt natuurlijk nog niet hoe oud dat wel niet is, een huis uit 1626…..

Alhoewel ik er dichtbij woon, was ik er nog nooit geweest. Nog heel wat in te halen, dus ik neem mij voor snel terug te gaan met camera! Een van de foto’s die ik snel met de telefoon nam was van een oude muur reclame. Ik verzamel foto’s met dit soort reclame-uitingen van vroeger.

Het was een lekker weekend met twee uitersten in bezoeken, een biologische plukboerderij en een historische binnenstad.