Mode 2

Met het zoeken naar goede tweedehands spullen voor mijn nieuwe woning, ben ik de afgelopen tijd echt tig keer in de twee kringloopwinkels van ons dorp geweest. Ik heb er heel wat gekocht, maar ook weer heen gebracht. In een van de aankopen, een boek kwam een leuke verrassing tevoorschijn. Het was een oude Libelle en wel de eerste uitgave van 13 april 1934! Destijds te koop voor 8 cent.

Hoe leuk is zo’n vondst! Meteen gaan mijn gedachten naar degene die dit exemplaar bewaard heeft. Misschien in dat grote boek opgeborgen om het niet te beschadigen? Misschien is diegene overleden en wisten de kinderen niet van het bestaan en brachten overgebleven spullen naar de Kringloop? Nou ja, ik zal het niet weten.

Al bladerend las ik de artikelen van die tijd, oa over de prinses die 25 jaar zou worden, Juliana dus. Het blad opende met een artikel over een dameskapper, genaamd Antoine en de Prins der dameskappers genoemd. Kunstwerkjes maakte hij wel:

Zelfmaakmode

Ook mode om zelf te maken kwam aan bod, zoals de gekleede middagjapon, maar ook patronen voor zware modellen. Daarbij adviezen zoals :

  • kleed u liefst ruim, strak zittende kleding doen u veel dikker schijnen
  • Draag bij voorkeur hoeden met niet te breede randen en liever geen pet of mutsmodellen. Gij zult daar zoo afgeknot in uitzien!
  • Draag geen kraag want zij zullen uw al te gevulden hals nog zwaarder doen lijken
  • Tot slot reken ruime inslagen aan uw naden, voor het geval gij nog zwaarder mocht worden

De patronen kon je kopen voor 10 cent

Daarnaast was een patroon afgebeeld voor een directoire voor dames, waarbij de tip om bij het wasschen het elastiek eruit te halen zodat het niet zo snel slap zou worden.☺

Sommigen van jullie zijn handig met naald en draad en herstellen ook vanuit duurzaamheids oogpunt hun kleding etc. Dus Dorothe en Anne, jullie kunnen aan de slag!

Voorjaarsschoonmaak

Voor de huisvrouw ook een bladzijde met tips voor de schoonmaak. Bertjens schreef juist vrijdag over een soort van schoonmaak, die zij net houdt thuis. Ik las dat het Oud Hollandsch ideaal was: schoon met Pasen en hooguit Pinksteren maar dan moest je wel klaar zijn. Het ging over goed plannen, zorgen dat je de boenwas en zeep voldoende in huis had. Dat het een rotklus was, die schoonmaak, daar was men duidelijk over. Daarom moest je binnen 14 dagen klaar zijn. Vertrek voor vertrek moest onder handen genomen worden.

Ik ken de grote schoonmaak nog van mijn schoonmoeder die dat ieder jaar deed. Echt alles ging van zijn plek, naar buiten om te luchten, gewreven wat kon, muren werden afgestofd enz.

Menu

Als laatste het menu van de week:

Wel wat anders dan de menu’s die wij nu zien hè!

Ik vond het leuk om te zien allemaal en zal dit exemplaar ook zuinig bewaren. Ik zal het aan mijn dochter vertellen, zodat het niet ooit, in een boek verborgen, bij de Kringloop belandt

Muurschilderingen

In het vorig blog konden jullie lezen over de veiling van Barendrecht, het dorp waar ik geboren ben. Sinds ik mijn 23-e woon ik in het dorp ernaast, Ridderkerk. Sinds de werkzaamheden aan het nieuwe knooppunt was op de fiets naar Barendrecht mogelijk maar met een omweg.

Maar nu is het werk klaar! Vrijdag ging ik op de fiets naar de muurschilderingen kijken. Ik had al een glimp opgevangen vanuit de auto, maar stoppen kun je er niet. Ik las bij Dorothe van Djaktief ook een stukje over de tunneltjes, ze was mij net voor.

Gomad

Een team van Gomad [Marcus Debie aka GOMAD] maakte de schilderingen. Bij Dorothe zag ik de links van Instagram over het tot stand komen. Ik deel ze hier ook omdat ik nooit een idee had hoe zoiets gemaakt wordt. Ik zie het altijd pas als het klaar is. Een waar kunstwerk is het echt geworden, klik op de links hieronder als je ze aan het werk wilt zien. Bij een fikse regenbui stond het tunneltje blank, ik ben benieuwd of daar al iets aan gedaan is.

week 1, week 2, week 3 en week 4

Foto’s

Het ziet er allemaal nog mooi en fris uit en ik hoop dat het zo blijft en er niet van die malloten weer overheen gaan kalken.

De schilderingen verwijzen naar [mijn idee] naar de tuinders, naar de veiling[ de groenten, de bij ], de historie[ de aardbeien]maar ook de Barendrechtse bedrijven[ laboratoria] die te maken hebben met het onderzoeken van voedsel en de ontwikkeling van planten. Misschien ook de connectie met de Rotterdamse haven [ het schip].Ik zit het natuurlijk zelf maar in te vullen….☺

Wil je het met eigen ogen zien, reis dan af naar Ridderkerk/ Barendrecht. Misschien op de fiets:

Die kant op is Rotterdam

Het is in ieder geval leuk om door te fietsen of te lopen. Nu nog wat mooie beplanting eromheen

Natuur laat zich niet tegenhouden door een nieuwe weg, nieuw leven gaat gewoon door. Pal naast het tunneltje in de nieuw gegraven plas.

Herkenning

Van de oude veiling zag ik niets meer terug behalve het gebouw wat ik in het vorig blog liet zien. Het rijtje oude huizen langs de Gebroken Meeldijk herinner ik mij nog, ooit zat er ook nog een café waar je ook houten klompen kon kopen. Het meeste maakte plaats voor de grote bedrijven die nu rond The Greenery liggen.

Toch zag ik nog wat oude details:

De schuur van een oude tuinderij

Een hek wat vroeger de ingang was naar een achterliggende boerderij maar nu uit de gratie is geraakt.

Naast dit hek ligt een afrit. Vroeger was daar het natuurlijke zwembad van Barendrecht, de Put.

Bij de aanleg van de tramlijn tussen Zwijndrecht en de Hoekschewaard in 1903 is een put voor water voor de stoomtram gegraven, tussen de Noldijk en de Gebroken Meeldijk. Bij goed weer kon daar prima worden gezwommen. In 1925 werd zwemwater in de put afgebakend. Het zwembad werd in de volksmond De Put genoemd. Generaties Barendrechtse kinderen zouden hier leren zwemmen.

afbeelding van de Combinatie

Heden en verleden, de veiling

Trekkers met aanhangers vol met groenten die traag over de wegen rond Barendrecht naar de veiling rijden. Het is jarenlang een dagelijks beeld.

Barendrecht heeft sinds 1915 een veiling. Tuinders van het platteland in Ridderkerk en Barendrecht brengen aanvankelijk hun groenten naar de groentemarkt op het Noordplein in Rotterdam.Het bepalen van een prijs is een probleem voor de tuinders aan het eind van de negentiende en begin twintigste eeuw. Een veiling biedt uitkomst, daar komen tuinders en handelaren samen.

‘Mijn
Een veilingmeester noemt een prijs en de handelaar die als eerst ‘mijn!’ roept, is de koper. In 1915 besluiten de tuinbouwverenigingen uit Barendrecht en Ridderkerk om samen één veiling op te richten: de Coöperatieve groente- en fruitveiling Barendrecht en omstreken. Die veiling wordt gevestigd in een houten gebouwtje bij het station van Barendrecht.

In het begin zijn de leden alleen verplicht om aardbeien naar de veiling te brengen. Dat is heel lang een belangrijk gewas voor de tuinders in Barendrecht. Mijn moeder vertelde dat mijn opa en oma en ook andere familieleden op de landerijen werkten om aardbeien te plukken.

Bonen en uien
Tijdens de Eerste Wereldoorlog worden er ook veel bonen en uien verhandeld. De zaken op de veiling in Barendrecht gaan goed en al in 1917 wordt een echt veilinggebouw neergezet. In 1930 wordt de veiling aangesloten op het spoorwegnet.

Belangrijke producten zijn in die tijd aardbeien, bloemkool en spruiten. Veel aardbeien worden gekocht door De Betuwe Tiel, bekend van de jam. Dat bedrijf betrekt een eigen loods achter de veiling aan de Gebroken Meeldijk waar de aardbeien worden gewassen.

In de crisisjaren sluiten Engeland en Duitsland de grenzen voor Nederlandse land- en tuinbouwproducten. Daardoor loopt de omzet van de veiling terug.

Bloeiperiode van de veiling

Na de Tweede Wereldoorlog beleeft de veiling een bloeiperiode in een gebouw aan de Gebroken Meeldijk. Dat pand wordt geopend in 1955. Het gebouw bestaat nog steeds, er zit nu een bedrijf in, de veilingklok doet het nog altijd. Bij dat bedrijf kochten we regelmatig iets voor de volkstuin. Ik heb nooit op de veilingklok gelet omdat ik daarvan niets wist.

Twintig jaar later wordt er weer een nieuwe veiling geopend. Inmiddels zijn de veilingen van Zwijndrecht en Oud-Beijerland erin opgegaan en is de naam Veiling Zuid-Holland Zuid.

De veiling bestaat nog steeds. Vroeger mochten de tuinders met hun trekker of auto met aanhanger de veilinghal binnen rijden om langs de keurtafel te gaan en daarna meteen te lossen. Als kind ben ik er met regelmaat geweest met mijn opa, die aardappel/groenteboer was. Het “mijn”roepen herinner ik me nog goed omdat ik van mijn opa zo hard mogelijk “mijn” mocht roepen als hij een handeltje zag.

Ik groeide op in een klein buurtschap, Smitshoek, te midden van tuinderijen. Onze buurman teelde spruiten.In mijn jeugd plukte ik een zomer wekenland aardbeien en aalbessen bij een vriend van mijn opa die tuinder was. Ik was was 11 en wilde graag Zweedse klompen die in de mode waren toen. Mijn ouders hadden het niet zo breed dus ik verdiende ze zelf bij elkaar met plukken.

De geplukte aardbeien deed ik meteen in een doosje, 8 van die doosjes gingen in 1 kistje zoals hieronder. Ik plukte liever bessen dan aardbeien, want daarvoor moest je op je knieën werken en de bessen kon ik staand plukken.

Vrachtwagen


Met de auto de veilinghal binnen rijden, is niet meer toegestaan vanwege de uitlaatgassen. Tegenwoordig wordt alles buiten aan een ‘dockboard’ gelost. Tuinders kunnen hun waar zelf brengen. Dan moeten ze wel een vrachtwagen hebben die daar geschikt voor is.

Ze kunnen er ook voor kiezen om hun producten op te laten halen door een vrachtwagen van The Greenery, zoals de veiling nu heet.

The Greenery is een landelijk bedrijf met in 2015 een omzet van 1,1 miljard euro. Bijna niet meer te vergelijken met de oude veiling van Barendrecht.

Internet

Het bieden gaat tegenwoordig via internet. Soms bieden er maar zes mensen, verdeeld over de hele wereld. Dat geeft aan hoe geconcentreerd de handel in groente en fruit nu is.

Het gebied rondom het oude veiling gebouw staat vol bedrijven die handelen in groente en fruit. Langs de verbindingsweg tussen Ridderkerk en Barendrecht zijn alle tuinders die daar nog zaten uitgekocht en er verrijzen mega grote bedrijven, die allemaal iets te maken hebben met de groente en fruithandel.

De IJsselmondse knoop


Door al die grote bedrijven is het vrachtverkeer af en aan ook enorm toegenomen. Dat maakte dat de wegen niet meer voldeden. Een groot knooppunt werd aangelegd. Bijna twee jaar was men er aan bezig.

Honderden keren reden we langs alle werkzaamheden zonder daar al te veel hinder van te ondervinden. Dat vind ik echt knap en een bijzonder staaltje van planning! In het begin nam ik vanuit de auto eens een foto omdat het beeld zo frappant was. Tussen al het geweld van bulldozers, grote bouwmachines was een man bezig, gewoon met zijn waterpas.

Vorig weekend werd het knooppunt feestelijk geopend. Je kunt nu ook op de fiets het knooppunt passeren. Tunneltjes verbinden Ridderkerk en Barendrecht. Ik kan nu heel makkelijk op de fiets naar het bedrijf van onze zoon, wat aan de andere kant van het knooppunt ligt. Ik maakte vrijdagavond een fietstochtje om de muurschilderingen te fotograferen en te zoeken naar wat herkenningspunten uit mijn jeugd, van die oude veiling.

Of ik ze vond en de foto’s van de muurschilderingen, dat lees je in het vervolg van deze blog. Als voorproefje vast een foto van een van de muurschilderingen.